Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Related Posts with Thumbnails

Sunday, February 21, 2010

PETUA KUAT INGATAN


Alangkah beruntungnya sesiapa yang diberikan anugerah oleh Allah, senang untuk mengingati apa yang dibaca dan dihafal. Lebih-lebih lagi dalam kehidupan seorang pelajar yang perlu mengingati ilmu-ilmu yang dipelajarinya. Begitu juga dengan saya. Bidang yang saya pelajari sangat-sangat menuntut kepada ingatan yang kuat,dan saya percaya bahawa keadaan pembaca juga seperti saya jika anda seorang pelajar.

Di sini saya kongsikan beberapa amalan untuk menguatkan ingatan,yang saya perolehi daripada Portal Komuniti Ukhuwah.Com
Jawapan kepada soalan ini dijawab oleh Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid, seorang ulamak, pensyarah dan penulis daripada Arab Saudi seperti yang dipetik daripada IslamOnline.net]

Jawapan: Sifat lupa ialah sesuatu yang semulajadi dalam diri manusia, lantaran itu manusia di sebut Insan, sebab sifat pelupa ini. Selalunya, ia berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain mengikut perbezaan dalam kekuatan memori yang telah diciptakan Allah untuk hambaNya.


Antara cara untuk mengatasinya ialah:

1. Jauhi daripada dosa

Dosa membawa kesan yang buruk kepada ingatan/memori dan kemampuan untuk mengingati ilmu. Kehitaman dosa tidak dapat wujud sekali dengan kecerahan ilmu. Perkataan berikut diambil daripada Imam Syafie:"Saya mengadu kepada guru saya, Wakee' mengenai masalah ingatan saya. Dia memberitahu agar menjauhi daripada dosa dan maksiat. Dia berkata: Ilmu Allah adalah cahaya, dan cahaya tidak diberikan Allah kepada pendosa."

Al-Khateeb menulis dalam Al-Jamie yang Yahya Ibn Yahya berkata: "Seorang lelaki bertanya kepada Malik bin Anas; Wahai Abu Abdullah, apakah yang dapat memperbaiki ingatan saya? Malik berkata: "Sekiranya ada yang dapat memperbaikinya, maka ia adalah menjauhkan diri daripada dosa".

Apabila seseorang membuat satu dosa, ia akan menenggelamkan pelakunya dalam perasaan bimbang dan bersalah, dan ini akan membuatnya sentiasa sibuk memikirkan akan perbuatannya itu. Ini akan menariknya daripada banyak perkara-perkara berfaedah, termasuk mencari ilmu dan pengetahuan.

2. Selalulah mengingati Allah dengan berzikir dan membaca Al-Quran.

Allah berfirman "Dan ingatilah Tuhanmu (Allah) ketika kamu terlupa" (Al-Kahf: 24)

3. Tidak makan terlalu banyak.

Makan terlalu banyak akan membuatkan seseorang mengantuk dan malas selain menambahkan penyakit. Kebanyakan daripada penyakit datang daripada makanan dan minuman.

4. Makan kismis dan madu

Sesetengah ulama menyebut beberapa jenis makanan yang dapat menambahkan ingatan seperti madu lebah dan kismis.Imam Az-Zuhri menyebut, "Kamu patut mengambil madu sebab ia baik untuk memori.Barangsiapa ingin menghafal hadith, ia patut memakan kismis." Ada juga yang menyebut, mengambil banyak makanan yang berasid adalah penyebab kepada kemalasan dan lemah ingatan.

[ Bantulah hambaMu ya Allah, untukku mengingati ilmu-ilmu yang telah Engkau ajarkan padaku...Juga bantulah hambaMu ini ya Allah, untukku memelihara kalam-kalamMu yang agung...janganlah jadikan aku lupa padanya ya Allah...]

Teknik yang satu lagi berkaitan menguasi mida kita sendiri.
Utk mengingatkan anda ttg sesuatu perkara, anda perlu pergi ke alam alpha dan beri saranan secara kuat atau senyap kpd minda anda berkali-kali sehingga anda benar-benar yakin.
Misalnya.

Ingatkan aku untuk Sembahyang Asar pada pukul 4.30 petang. ataupun
Apabila aku sampai di Bandar, ingatkan aku supaya membeli buku, ataupu ataupun
banyak cara lagi anda boleh cuba mengikut situasi anda.

Sekiranya latihan ini berjaya, ini bermakna anda telah berjaya memasuki alam alfa dan berjaya mengawal minda anda.


selamat beramal

No comments: