Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Related Posts with Thumbnails

Saturday, October 10, 2009

Suami MITHALI idaman isteri (sambungan)


12. Amalkan mesyuarat keluarga sekerap mungkin. Amalan bermesyuarat menarik hidayat Tuhan, mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah.

13. P
astikan penampilan anda anggun, kemas, bersih, wangi, sihat dan ceria. Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan penampilan diri sendiri. Mana adil ?

14. Didi
k isteri dengan memberi nasihat dan peringatan secara hikmah. Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

15. Berikan nafkah kepad
a isteri mengikut keperluan keluarga dan kemampuan suami. Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumah tangga terancam.

16. Jadi
kan penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan, kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera.

17. Sent
iasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.


bersambung lagi...

2 comments:

ummu harraz said...

salam... sbgai seorg wanita, semua ciri2 yg awk senaraikan adalah ciri2 yg sememangnya perlu ada bg lelaki terutama yg bergelar suami. bagi saya ciri utama yang perlu ada untuk lelaki pilihan wanita ini ialah menjaga solat.selalu bgn solat tahajud. selain itu selalu berbincang dan tidak ego dlm mempertahankan pendapat. kebanyakkan lelaki sgt ego utk mengaku kesilapan diri. sekali sekala perlulah menerima pendpt isteri. perbincgan adalah sgt perlu terutamanya sebelum masuk tidur. berbincg ttg masalah sama2 berkonsi pendpt dan sentiasa menenangkan hati masing2. sebgai wanita, saya sgt tahu perihal wanita, mereka akan rasa lebih dihargai bile suami berkongsi cerita baik dr pejabat atau pun rumah. mereka mahu sisuami anggap mereka ini pentg dlm hidup. lebih hebat bagi lelaki pd pndg sy tak seberapa arif ini ialah si suami mengamalkan sunnah rasulullah. cara panggilan pada isteri, membantu isteri dan bersukan bersama. pernah bace ttg hadis yg mana menerangkan layanan rasulullah tercinta terhadap isteri2 baginda?? pasti anda akan dpt byk input dr cth terbaik ini. seorang isteri solehan tidak perlukan emas dan permata, tidak perlukan barang berjenama dan tidak juga rumah sebesar istana. sudah cukup sempurna jika mempunyai suami soleh sbgai penyejuk mata, penawar hati dan tahu menghargai setiap detik bersama isteri... pendpt dr seorg wanita dari persepsi dr fitrah wnaita.....wallahualam

bina badan said...

selamat hari ahad
singgah sini jap....hehe....
selamat berblogging....


____________________________________
dapatkan panduan bina otot badan lelaki secara percuma disini....